Sisukord
E-õpperännaku juhend
E-õpperännaku 10 peatuspunkti
Soovitused meeskondlikeks kokkuvõteteks
E-õpperännaku juhend
Tere tulemast Hoolingu e-õpperännakule „Teekond lapsest lähtuva mõtteviisi poole läbi projektõppe kogemuse”
Juhend sisaldab olulist infot e-õpperännaku korralduse ja läbimise kohta.
Hoolingu e-õpperännak on 10-nädalane veebipõhine koolitus lasteaedadele, mille keskseteks teemadeks on:
- nüüdisaegse õpikäsituse põhimõtete rakendamine töös lastega
- lapsest lähtuv mõtteviis
- projektõppe praktiline kogemus
Koolitus on mõeldud kõigile lastega lasteaias töötavatele inimestele (õpetajad, õpetaja abid, assistendid kui ka spetsialistid ja juhid) ja sobib nii algajale kui ka pikaajalise kogemusega inimesele.
E-õpperännak sisaldab:
- 10 vidoloengut
- koolitusmaterjalid iga videoloengu kohta
- eneseanalüüsi toetavad küsimused
- iganädalased temaatilised „väljakutsed”
- 3 soovitust, kuidas meeskondlikult õpiringe ja kokkuvõtteid teha
- toetav veebikeskkond
- 3 soodukupongi
Vaata täpsemalt https://www.hooling.ee/e-opperannak/
E-õpperännaku (koolituse) korraldus ja sisu:
- Saadame 3 päeva enne koolituse algust lasteaia juhile sissepääsu info meilile, mille juht saadab edasi koolitusel osalejatele.
- Koolitusel osaleja saab ise siseneda veebikeskkonda, kus on üles laetud videoloengud ja koolitusega seonduvad materjalid, mis selles peatuspunktis on vajalikud ja juhised selle nädala kohta.
- Videoloengut saab vaadata veebikeskkonnas endale sobivala ajal.
- Igal nädalal avaneb teile vaatamiseks uus videoloeng ja jääb järelvaadatavaks kogu koolitusprogrammi vältel (so 12 nädalat). Viimase videoloengu vaatamise aeg on 3 nädalat, mis võimaldab vajadusel teha e-õppeprogrammi 2 nädala ulatuses paus.
- Koolitusmaterjalid soovitame alla laadida, et enda jaoks säilitada ja välja printida, et teha märkmeid.
- Koolitusel osalejad saavad soovi korral liituda Fbi grupiga, kus saab küsida küsimusi ja jagada oma mõtted. Liitu siin: https://www.facebook.com/groups/480271680504733
NB! Videoloenguid on rangelt keelatud alla laadida ja jagada – loengud sisaldavad fotosid ja videoid, kus on lapsed. Videomaterjalid on mõeldud vaid teie meeskonnale ja on autoriõigusega kaitstud, palume mitte edasi jagada.
Videote ja fotode kasutamine antud e-õppeprogrammi raames on lastevanematega kooskõlastatud.
Iga asutus võib ise valida, kuidas e-õpperännaku läbib – kas vaatate ainult videoloenguid või teete kaasa väljakutsed ja meeskondlikud tegevused. Õpitee valite teie ise.
E-õpperännakul on 10 peatuspunkti
1 | Haridusmuutused Muutuste mõju ja valikud. Muutunud õpetaja roll ja väljakutsed. Nüüdisaegne õpikäsitus, lapsest lähtuv mõtteviis ja nende seos projektõpe. |
2 | Professionaalne suhtlemine ja tagasiside Suhetel põhinev õppimine. Professionaalse suhtlemise mudel. Jõustav tagasiside ja südamega suhtlemine. |
3 | Rühma meeskonnatöö Meeskonnatöö loomine ja restart meeskonnatööle. Osapoolte rollid, ülesanded ja vastutus. Õpetaja abi ja assistendi roll lapse toetajana ja meeskonna liikmena. Koostööd toetav suhtlemine. Meeskonna koostööaeg ja teemad, mis toetavad jõustavate suhete loomist. |
4 | Õpetajaks olemise kunst Arusaamad õpetamisest ja õppimisest. Lapsest lähtuv õpetaja projektõppes. Õpetaja kui „mitteõpetaja”. Suletud ja avatud õpiruum. |
5 | Planeerimine või planeerimatus Planeerimine läbi aja. Projektõpe – planeerimine või planeerimatus. Isetekkiv õppekava. Õpetaja ja lapse roll planeerimistegevuses. Lapse huvist lähtuva õpiraja loomine. |
6 | Lapsest lähtuv õpirada (lapsest algav planeerimine dünaamiline rühmaruum ja kõnelevad seinad) Inspireeriv ja koos projektiga muutuv rühma keskkond. Kõnelev rühmaruum – lapse õppimise peegel. Lapse ja õpetaja koostöö õpiruumi loomisel. Õpiruum kui õpetaja. Kõnelevad seinad. Õpetaja, kui lapse mõtete vahendaja. Laste ideede ja huvide kasutamine õppe-kasvatustegevuses. Lapse võimalus avastada maailma omal viisil. Tulevikutugevused: ennastjuhtivus, positiivsus, koostöövalmidus, aktiivsus, loovus. |
7 | Lapse loovus õppeprotsessis Lapse võimalus olla 100% originaal – aita lapsel kasvada iseendaks. Loovust toetav õpetaja. Loovus: emotsioonid, lust, julgus, vabadus. Kunstitegevus projektõppes. „Pikaajaline“ tööleht. Laps ja looming. |
8 | Projekti tutvustus: projekti sünd, kulg ja lõpp Projektõpe – dialoog õpetaja ja lapse vahel. Laps projekti sees. Koostööoskused ja töö grupis. Laps planeerib, teostab, hindab. Õpetaja kui väljakutsete looja ja lapse õppimise toetaja. Piirid ja kokkulepped õppeprotsessis. Projekti näide! |
9 | Pedagoogiline dokumenteerimine |
10 | Korduma kippuvad küsimused E-õpperännaku juhid arutlevad ümarlauas küsimuste üle, mis seoses rännaku teemaga on korduvalt esile kerkinud. |
Soovitused meeskondlikeks kokkuvõteteks
1. nädalal: koguge kokku küsimused e-õpperännaku küsimuste purki (1. nädala „väljakutse”)
2. nädal:
kaardistage koos meeskonnaga küsimused kinnitades need väljaprinditud RÄNNUKAARDILE (1. nädala materjalides)
- Võtke purgist osalejate poolt sinna pandud küsimused
- Arutlege, millise peatuspunkti alla küsimus teie arvates käib ja kinnitage see kaardile (kas nätsuga või kirjutage ümber kleebitavale postitile)
- Vaadake, millise peatuspunkti juures on kõige rohkem küsimusi ja arutlege selle
6. nädal:
- Pildistage nädala jooksul üles lasteaias (juhtkond) või rühmaruumis (rühmameeskond), mis toetab või näitab lapsest lähtuvat kasvatuse põhimõtete rakendamist.
- Näidake fotosid suuremas meeskonnas ja arutlege, mis juba on hästi ja mida sooviksite edaspidi arendada.
10. nädal: Koolitusprotsessi kokkuvõte ja edasiste eesmärkida püstitamine.
- Ränduri passide põhjal kokkuvõte, mis on juba hästi, mida õppisite ja milliste teemadega/küsimustega soovite edasi tegeleda.
- Arutlege millised küsimused said e-õpperännaku jooksul selgemaks ja eemaldage need Rännukaardilt – kas suur või väike täht. Jätke alles küsimused, mis on endiselt alles ja teie jaoks olulised.
- Pange küsimused enda lasteaia vajadustest lähtuvalt hierarhiasse. Sõnastage küsimused arengueesmärkidena.
- Püstitage 3 edasist arengueesmärki.